Frågor & svar

Villkor gäller enligt nedan vid bokad flyttning

Förbereder ni så gott ni kan vi hjälper er med resten på flyttdagen. Bokar ni flyttdag och kommer på att ni behöver lägga till packhjälp eller annat meddela bara oss så löser vi det. Vi är flexibla och hittar alltid en lösning även på flyttdagen. Vi kommer göra allt för att er flyttdag skall löpa på så smidigt som möjligt. Vi ser framemot ert förtroende..

Bokar man flytt med fastpris är det viktigt att man lämnar rätt information om priset ska hålla.
Om man har mer kubik är det inget problem, kubik utöver debiteras som tilläggstjänst.

Vid lokala flyttar jobbar vi oftast med löpande timpriser. Tim/debitering sker med start & stop i bokad stad.
Bra med detta är att ni själva kan bestämma hur mycket jobb ni vill lägga innan flyttdagen. Du betalar alltså för arbete som utföres varken mer eller mindre.
Vi anger ca tider baserat på 30 år i flyttbranschen. Arbetad tid dock minst 4 timmar med framkörning. Påbörjade 30 minuter debiteras.

Ner/uppmontering 0 till 100 kvm 600:- med rut-avdrag. 1200:- inkl. moms.
Ner/Uppmontering 0 till 100 kvm 1000:- med rut-avdrag. 2000:- inkl. moms.
Kristallkrona inkl. emballage 400:- med rut-avdrag. 800:- inkl. moms.
Motordriven säng 250:-/st. med rut-avdrag. 500:- inkl. moms.
Vapenskåp 250:- med rut-avdrag. 500:- inkl. moms.
Piano från 900:- med rut-avdrag. 1.800:- inkl. moms.
Överskjutande kubik räknas som tilläggstjänst.

Privatpersoner betalar alltid med Swish eller kort vid lossning mot kvitto.
Företag/kommun faktureras med 10/30 dagar. Sedvanlig kreditkontroll.
Om anmärkning så ändras inte betalningsvillkoren då skador hanteras av vårt försäkringsbolag.

Avbokning av samtliga tjänster görs kostnadsfritt fram tills 7 dagar innan bokat datum.
Senare avbokning debiteras med 50% av totala kostnaden på tjänster utan rut-avdrag.
Utlandsflyttar debiteras 80% på grund av större planering.

Klicka här >Skatteverket om Rut-avdrag 
Rut-avdrag dras direkt vid betalning, dessa pengar begär vi sen ut från skatteverket på ert personnummer.
(ej som med ROT som man begär ut på fastighetsbeteckning).

Utlandsflytt – Tulldokument
Tulldokument/hantering till Norge/Schweiz 2.000:- med rut.
Tulldokument/hantering från Norge/schweiz 2.500:- med rut.
Vi samarbetar med KGH Custom Service www.kghcustoms.com:
Vill ni lösa tulldokument själva så går det bra.
Om ej kompletta handlingar i tullen 1.000:- + tullkostnad.

Tänk på att försäkringen inte täcker lösöre ni packat själva (en regel som gäller alla flyttfirmor).

Det är ändå okej för oss om ni packar själva, använd bara lite sunt bondförnuft så brukar det gå bra..

Man packar lådor så dom går att lyft utan att gå sönder. Skriv gärna på kortsidan på flyttkartongen om det finns ömtåligt gods i flyttlådan, ange även vilket rum lådan ska till kök, vardagsrum osv..  Man lämnar 5-10 cm luft när man packar porslin då lådor ställs på varandra i lastbilen. Mjuka saker typ täcken, kuddar kan ni lägga i sopsäckar. Alla lådor skall gå att stänga med undantag för lådor med växter som ofta kräver öppen låda, vi kan dock ej garantera växternas välmående på grund av deras känslighet för väder. Sladdar, fjärrkontroller och nycklar till skåp mm.. Lägg gärna i påse så inget kommer bort.

Vi startar vanligen 08.00 eller 13.00. Har ni ett annat behov som till exempel hiss tider så löser vi det.

Bokningar görs helst via e-post. Har ni inte tillgång till mail går det såklart bra att ringa in er bokning.
Bokningen görs om ni skall flytta lokalt gärna ca 4 veckor innan flytt.
Flyttar ni längre krävs lite mer planering så då är det bra att vara ute i minst 4 veckor innan flytt.
Skulle ni behöva hjälp med kortvarsel gör vi självklart allt för att hjälpa er med en snabb lösning..

Ni plockar undan saker som värdepapper, smycken guld/diamant samt pengar.
Säg gärna till vår flyttpersonal om ni har något som har högt värde eller affektionsvärde så vi kan hantera detta extra varsamt.

Idag säljs flyttkartonger på flera ställen som typ Rusta, Jula, Ikea, Harald Nyborg, ÖB för ca 13:-/st. Här kan ni handla kartonger för att få bästa ekonomi i er flytt. Vill ni ha flyttkartonger hemkörda löser vi det inklusive hemkörning för 30:-/st. Kartongerna hämtas eller återköps ej, men om ni viker ihop dom och ställer dom i källaren tar dom inte mycket plats och kommer garanterat till användning i framtiden.

Villkor vid flyttningar inom Sverige Villkor BOHAG 2010
Flyttningar inom norden Villkor ALLTRANS 2007
Flyttningar i Europa Unece`s Allmänna villkor för internationell möbelflyttning 1962

Skadeanmälan skall ske senast 1 vecka efter utförd tjänst via e-post. Skadehantering sköts av Trygg Hansa.
Betalningsvillkor sker enligt avtal inga avdrag på flyttdagen. Samma med flyttstädning så vi har möjlighet att åtgärda eventuella brister.
Anmärkningar/reklamationer e-postas till: info@flyttkillarna.se

När vi lämnar pris vid samtransport innebär det att ni samåker med annan transport.
Samtransport kräver flexibilitet med datum & flytt tider.
Viktigt att ni anger delar om skall flyttas om pris skall stämma. Om mer volym på flyttdagen debiteras det som tilläggstjänst.

Här ser ni vad som ingår i flyttstädning
>Städlista

Läs här om: Yrkestrafiktillstånd – Varför är det viktigt

Här kontrollerar du enkelt om företaget har gällande försäkring & yrkestrafiktillstånd: https://yttkoll.transportstyrelsen.se/extweb/Trafiktillstand/

Här ser du vårt yrkestrafiktillstånd YRKESTRAFIKTILLSTAND-2020

Att jobba som flyttkille är fysiskt krävande men också stimulerande då man hjälper nya personer varje dag.  Att flytta är något man inte gör ofta i livet och det kan vara lite mer ansträngande än vad man tror. Vi är alla olika personligheter en del är stressade och en del är väldigt lugna, oavsett vad så vill vi att ni ska veta att vi kommer göra allt för att er flyttupplevelse skall bli så bra som möjligt och med flexibilitet lösa eventuella problem som dyker upp. Vi på Flyttkillarna hoppas på ert förtroende.

Vid eventuella tvistemål följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut.
Eventuella tvistemål avgörs i Göteborgs tingsrätt