Frågor & svar

Allt du behöver veta inför flytt

Packa ner allt ni kan i flyttlådor, det som inte går ner i flyttlådor skyddar vi med flyttfiltar.
Plocka gärna undan sladdar så ni har dom på säkert ställe.
Har ni bokat packhjälp, tilläggstjänster och vill ändra innan flyttdagen meddela bara i bokningsbekräftelsen via e-post så ändra vi.
Om ni behöver mer hjälp med tilläggstjänster så löser vi det på flyttdagen.
Vi är flexibla och kommer göra allt för att er flyttdag skall löpa på så smidigt som möjligt.

Om man bokat flytt med fast pris ingår att vi sköter allt bärande ut/in samt ställer möbler på plats i nya bostaden.
Priset är lämnat på informationen ni angett i Offertförfrågan.
Drivmedelskostnad debiteras separat då denna ej omfattas av rut-avdrag.
Om det tillkommer tjänster som packhjälp av lösöre, montering, emballering, överskjutande kubik debiteras det som tilläggstjänst.

Lokala flyttar upp till 4 mil.
Påbörjad till avslutad flytt. Start & stop i bokad stad.
Minsta deb. (arbete 2,5 tim + 0,5 tim framkörning) = 3 timmar
Bra med detta är att du kan förbereda vad du vill innan flyttdagen och betalar sen endast för utfört arbete varken mer eller mindre.
Vi anger ca tider baserat på normala förutsättningar.

Tänk på att försäkringen inte täcker lösöre ni packat själva (en regel som gäller alla flyttfirmor).
Packar ni lösöre själva, använd sunt bondförnuft och markera gärna lådorna som innehåller porslin eller känsligt lösöre.
Packa lådor så dom går att lyft utan att gå sönder. Skriv gärna på kortsidan på flyttkartongen om det finns ömtåligt gods i flyttlådan, ange även vilket rum lådan ska till kök, vardagsrum osv..
Man lämnar 5-10 cm luft när man packar porslin då lådor ställs på varandra i lastbilen.
Mjuka saker typ täcken, kuddar kan ni lägga i sopsäckar.
Alla lådor skall gå att stänga med undantag för lådor med växter som ofta kräver öppen låda, vi kan dock ej garantera växternas välmående på grund av deras känslighet för väder.
Sladdar, fjärrkontroller och nycklar till skåp mm.. Lägg gärna i påse så inget kommer bort.

Här ser ni vad som ingår i flyttstädning
>Städlista

Montering per möbel ner/up                                                                400:-                     200:- med rut.
Emballering, inpackning per TV                                                          500:-                     250:- med rut.
Emballering per kristallkrona                                                               600:-                     300:- med rut.
Streckfilms inplastning per möbel (typ vit soffa)                            400:-                     200:- med rut.
Motordriven säng/vapenskåp (per st.)                                                500:-                     250:- med rut.
Inplastning per tavla (större)                                                                 150:-                     75:- med rut.
Piano/flygel                                                                                                Offert
Överskjutande kubik

Idag säljs flyttkartonger/emballage på flera ställen som typ Rusta, Jula, Ikea, Harald Nyborg, ÖB billigt med kvalitet som funkar.
Här kan ni handla kartonger för att få bästa ekonomi i er flytt.
Flyttlådor hemkörning (minst 40 st.) 30:- st.
Packpapper till varje flyttlåda 10:- per låda.
Kartongerna hämtas eller återköps ej, vik ihop dom och ställ i källaren, dom tar inte mycket plats och kommer garanterat till användning i framtiden.

Har ni inte tillgång till mail går det såklart bra att ringa in er bokning.
Vid lokalflytt gör gärna bokningen minst 2 veckor innan flyttdagen, men helst 4 veckor.
Flyttar ni längre krävs mer planering och det är bra att vara ute i minst 4 veckor innan flyttdagen.
Skulle ni behöva hjälp med kortvarsel gör vi självklart allt för att hjälpa er med en snabb lösning.
Vid lokalflytt påbörjas flytt 08.00 eller 13.00-13.30-17.00-17.30 (kan ändras vid hisstid, dock ej mellan 28:e-2:e i månaden)

Privatpersoner betalar alltid med Swish eller kort (ej kreditkort) vid lossning mot kvitto.
Företag faktureras med 30 dagar. Sedvanlig kreditkontroll görs.
Skall flyttjänster betalas av kommun/Socialtjänsten behöver handläggare maila oss att dom godkänner kostnaden, OBS! detta görs INTE senare eller på flyttdagen.
Om anmärkning/skada uppstår på flyttdagen så ändras inte betalningsvillkoren. Detta då skador hanteras av vårt försäkringsbolag och övriga frågor ses över, detta görs ej av flyttpersonal vid flytt.

Lokala flyttningar: Avbokning 1 dygn efter bokningsbekräftelse debiteras 10% av ca pris.
Nationella flyttningar: Avbokning 7 dagar efter bokningsbekräftelse debiteras 20% av offertpris.
Utlandsflytt: Avbokning 7 dagar efter bokningsbekräftelse debiteras 30% av offertpris.

Klicka här >Skatteverket om Rut-avdrag 
Rut-avdrag dras direkt vid betalning, dessa pengar begär vi sen ut från skatteverket på ert personnummer.
(ej som med ROT som man begär ut på fastighetsbeteckning).
OM rut-avdrag inte godkänns av skatteverket kommer ni debiteras mellanskillanden.

Tulldokument/hantering till Norge/Schweiz kostnad tillkommer.
Tulldokument/hantering från Norge/Schweiz kostnad tillkommer.
Vi samarbetar med KGH Custom Service www.kghcustoms.com:
Vill ni lösa tulldokument själva så går det bra.
Om ej kompletta handlingar i tullen 1.000:- + tullkostnad.

Ni plockar undan saker som värdepapper, smycken guld/diamant samt pengar.
Säg gärna till vår flyttpersonal om ni har något som har högt värde eller affektionsvärde så vi kan hantera detta extra varsamt.

När vi lämnar pris vid samtransport innebär det att ni samåker med annan transport.
Samtransport kräver flexibilitet med datum & flytt tider.
Viktigt att ni anger delar om skall flyttas om pris skall stämma. Om mer volym på flyttdagen debiteras det som tilläggstjänst.

Skadeanmälan skall ske senast 1 vecka efter utförd tjänst via e-post. Skadehantering sköts av Trygg Hansa.
Betalningsvillkor sker enligt avtal inga avdrag på flyttdagen. Samma med flyttstädning så vi har möjlighet att åtgärda eventuella brister.
Anmärkningar/reklamationer e-postas till: info@flyttkillarna.se

Villkor vid flyttningar inom Sverige Villkor BOHAG 2010
Flyttningar inom norden Villkor ALLTRANS 2007
Flyttningar i Europa Unece`s Allmänna villkor för internationell möbelflyttning 1962

Vid eventuella tvistemål följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut.
Eventuella tvistemål avgörs i Göteborgs tingsrätt

Att jobba som flyttkille är fysiskt krävande men också stimulerande då man hjälper nya personer varje dag.  Att flytta är något man inte gör ofta i livet och det kan vara lite mer ansträngande än vad man tror. Vi är alla olika personligheter en del är stressade och en del är väldigt lugna, oavsett vad så vill vi att ni ska veta att vi kommer göra allt för att er flyttupplevelse skall bli så bra som möjligt och med flexibilitet lösa eventuella problem som dyker upp. Vi på Flyttkillarna hoppas på ert förtroende.