Inför flyttdagen

Vanliga frågor

Ni förbereder så gott ni kan vi hjälper er med resten så som packning, montering, emballering, flyttning. Om något dyker upp som ni har missat till flyttdagen så tar vi det lugnt och hittar en lösning. Vi på flyttfirman kommer göra allt för att er flyttdag skall löpa på så smidigt som möjligt. Vi ser framemot ert förtroende..

Tänk på att försäkringen inte täcker lösöre ni packat själva (en regel som gäller alla flyttfirmor).

Vid packning gäller sunt bondförnuft. Man packar lådor så dom går att lyft utan att gå sönder. Skriv gärna på kortsidan på flyttkartongen om det finns ömtåligt gods i flyttlådan, ange även vilket rum lådan ska till kök, vardagsrum osv..  Man lämnar 5-10 cm luft när man packar porslin då lådor ställs på varandra i lastbilen. Mjuka saker typ täcken, kuddar kan ni lägga i sopsäckar. Alla lådor skall gå att stänga med undantag för lådor med växter som ofta kräver öppen låda, vi kan dock ej garantera växternas välmående på grund av deras känslighet för väder. Sladdar, fjärrkontroller och nycklar till skåp mm.. Lägg gärna i påse så inget kommer bort.

Bokar man flytt med fastpris är det viktigt att man lämnar rätt information om priset ska hålla. Volym eller tjänster utöver offert debiteras som tilläggstjänst.

Vid lokala flyttar jobbar vi med löpande timpriser. Bra med detta är att ni själva kan bestämma hur mycket jobb ni vill lägga innan flyttdagen. Du betalar alltså för arbete som utföres varken mer eller mindre. Vi anger ca tider baserat på våra 30 år i flyttbranschen. Arbetad tid + framkörning med 30 minuter debiteras vid lokala flyttningar.

Vi startar vanligen 08.00 eller 13.00. Om ni har ett annat behov som till exempel passa hiss tider så löser vi såklart det.

Ni kan ringa eller e-posta er bokning. När ni bestämt flyttdag försök alltid att boka i god tid gärna 3-4 veckor innan flytt, detta så ni försäkrar er om att få flyttdagen ni planerar för. Skulle ni behöva hjälp med kortvarsel så gör vi självklart allt för att hjälpa er.

Milersättning omfattas ej av Rut-avdrag. Kostnaden avser lastbil och drivmedel per mil.

Ni plockar undan saker som värdepapper, smycken guld/diamant samt pengar. Säg gärna till vår flyttpersonal om ni har något som har högt värde eller affektionsvärde så vi kan hantera detta extra varsamt.

Idag säljs flyttkartonger på flera ställen som typ Rusta, Jula, Ikea, Harald Nyborg, ÖB för ca 13:-/st. Här kan ni handla kartonger för att få bästa ekonomi i er flytt. Vill ni ha flyttkartonger hemkörda löser vi det inklusive hemkörning för 35:-/st. Kartongerna hämtas eller återköps ej, men om ni viker ihop dom och ställer dom i källaren tar dom inte mycket plats och kommer garanterat till användning i framtiden.

Vid flyttningar inom Sverige BOHAG 2010. Flyttningar inom norden NSAB 2000. Flyttningar i Europa UNECE

Tyngre saker så som piano, värdeskåp, vapenskåp i er flyttning skall anges tydligt vid bokning då kostnad för tunglyft tillkommer.

Vid eventuella tvistemål följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut.

Skadeanmälan skall ske senast 1 vecka efter utförd tjänst via e-post. Skadehantering sköts av Trygg Hansa. Betalningsvillkor sker enligt avtal inga avdrag på flyttdagen. Samma med flyttstädning så vi har möjlighet att åtgärda eventuella brister. Anmärkningar/reklamationer e-postas till: info@flyttkillarna.se

Att jobba som flyttkille är fysiskt krävande men också stimulerande då man hjälper nya personer varje dag.  Att flytta är något man inte gör ofta i livet och det kan vara lite mer ansträngande än vad man tror. Vi är alla olika personligheter en del är stressade och en del är väldigt lugna, oavsett vad så vill vi att ni ska veta att vi kommer göra allt för att er flyttupplevelse skall bli så bra som möjligt och med flexibilitet lösa eventuella problem som dyker upp. Vi på Flyttkillarna hoppas på ert förtroende.

När vi lämnar pris vid samtransport innebär det att vi samkör era saker med annan flyttning. Detta gör att ni behöver vara mer flexibla med datum & flytt tider om ni vill få en samtransport.

Avbokning görs kostnadsfritt fram tills 7 dagar innan flytt. Avbokning senare debiteras med 50% av flyttkostnaden.

Läs här om: Yrkestrafiktillstånd – Varför är det viktigt

Här kontrollerar du enkelt om företaget har gällande försäkring & yrkestrafiktillstånd: https://yttkoll.transportstyrelsen.se/extweb/Trafiktillstand/

Här ser du vårt yrkestrafiktillstånd YRKESTRAFIKTILLSTAND-2020