Allt ni behöver veta inför flytt
Bokning av flytt:
- Packa ner allt ni kan i flyttlådor, lådor skall kunna staplas (lämna ca 10 cm luft)
- Skriv gärna på kortsida på flyttlåda, kök, badrum, mm..
- Mjukare saker som täcken, kuddar läggs i sopsäckar
- Plocka undan sladdar, nycklar till skåp (lägg i typ fryspåse)
- Mattor rulla ihop och tejpa
- Tavlor plockas ner från vägg
- Växter tar vi med. Packa i öppen flyttlåda. Vi garantera dock ej växter på grund av kyla.
- Har ni förråd? gå ner och se över om något skall kastas. Se även till att saker finns i flyttlådor
- För övrigt förbereder ni så gott ni kan och använder sunt bondförnuft
Bokning av flytt & pack:
- Emballage ingår i pris
- Ni packar undan privata saker så som smycken, kontanter, värdepapper och annat som är privat
- Flyttkillarna sköter allt bärande samt skyddar samtliga möbler under transport.
- På nya adressen bär flyttkillarna in och ställer möbler på plats i nya bostaden (grovmöblerar).
- Har ni missat att fylla i tjänst som ni vill ha hjälp med på flyttdagen så löser vi såklart det.
- Packar ni lösöre själva i flyttlådor använd sunt bondförnuft.
- Skriv på lådans kortsida vad den innehåller.
- Packa inte lådan helt full då den skall gå att lyft och även ställa på varandra.
- Packas böcker fyll lådan till max 40% om det inte är en mindre boklåda som är avsedd för böcker.
- Mjuka saker typ täcken, kuddar packas i sopsäckar.
- Växter kräver öppen låda, vi kan dock ej garantera växternas välmående på grund av deras känslighet.
- Sladdar, fjärrkontroller och nycklar till skåp lägg gärna i påse.
- Tänk på att försäkringen inte täcker lösöre ni packat själva (regel som gäller alla flyttfirmor), försäkring gäller så klart om lastbil krockar.
- I offert ingår angivna tjänster samt volym.
- Överskjutande tjänster och volym räknas som tilläggstjänst
Här ser ni vad som ingår i flyttstädning
- Samtliga priser gällande magasinering avser kostnad per månad.
- Faktureras månadsvis påbörjad månad
- Er hemförsäkring gäller
- Lokala flyttningar bokas gärna 2-3 veckor innan flytt och längre flyttningar 4-6 veckor innan.
- Helst tidigare för god planering särskilt om längre samtransport.
- Behöver ni boka er flytt med kort varsel gör vi allt för att hitta en snabb lösning.
- Lokala flyttar påbörjas vanligen 08.00 eller 13.00 (om 13.00 kan förseningar förkomma, detta meddelas i god tid).
- Vid bokning skickas alltid bokningsbekräftelse med gällande villkor.
- Alltid angivet i bokningsbekräftelse, ändras inte på flyttdagen.
- Privatpersoner betalar med Swish eller kort på flyttdagen mot kvitto.
- Företag faktureras 30 dagar. Sedvanlig kreditkontroll görs.
- Betalas flyttjänster av kommun/socialtjänsten behöver handläggare maila ett godkännande innan bokning.
- Uppstår anmärkning/skada på flyttdagen ändras ej betalningsvillkoren då skador hanteras av försäkringsbolag.
- Reklamationer hanteras alltid efter utförd flytt och mailas till info@flyttkillarna.se
- Vid lokala & nationella flyttar: Avbokningar senare än 5 dagar efter bekräftad bokning (via e-post) debiteras 25% av totalpris.
- Vid utlandsflytt: Som kräver mer planering skall avbokning ske senast 24 timmar efter mottagen bokningsbekräftelse.
- Avbokning 48 timmar innan flytt debiteras med 100% av flyttkostnaden.
- Avbokningsavgift: 7 dagars förfallodatum efter avbokning.
Har ni en ändring ni vill göra i god tid i beställningen så hjälper vi er gärna med det. Detta är mer för att vi inte skall få avbokningar i sista minut då alla flyttar kräver god planering. Vi har ingen chans att med kort varsel lägga till en ny bokning.
- Rut-avdrag går på ert personnummer och dras direkt vid betalning.
- Vi begär ut rut-avdrag från skatteverket på ert personnummer. (ej ROT ).
- Godkänn ej rut-avdrag av skatteverket kommer ni debiteras mellanskillnaden.
- Det är upp till er att kontrollera att ni har rätt till rut-avdrag, detta kan ni kontrollera på Skatteverket 0771-567 567.
- Om Rut-avdrag >>
- Kostnad för tulldokument och hantering från/till Norge/Schweiz tillkommer. Vi samarbetar med KGH Custom Service www.kghcustoms.com
- Ni kan utan kostnad lösa tulldokument med tullen >>
- Om vi ej fått kompletta handlingar och får vänta i tullen tillkommer 1.000:- i tullhantering.
- Plocka alltid undan värdepapper, smycken guld/diamant samt pengar eller annat med högt värde.
- Säg till flyttpersonal om ni har föremål/möbel med högt värde/affektionsvärde så vi kan hantera detta extra varsamt.
- Meddela oss om ni har enstaka föremål med värde som överstiger ett basbelopp (basbelopp 2023 = 53,500 SEK)
- När vi lämnar pris med samtransport innebär det att ni samåker med annan transport, försening kan uppstå men meddelas i tid.
- Samtransport kräver flexibilitet med datum & tider.
- Viktigt att ni anger exakt vad som flyttas om pris skall stämma.
- Överskjutande volym debiteras som tilläggstjänst.
- Skadeanmälan skall ske senast 7 dagar efter utförd tjänst via e-post.
- Inkom med bild på skada, kvitto på föremål, styrkt dagsvärde eller om föremål går att laga.
- Skadehantering sköts av vårt försäkringsbolag Trygg Hansa.
- Betalning sker alltid enligt avtal, inga prisavdrag görs på flyttdagen.
- Brister i flyttstädning meddelas oss omgående så vi har möjlighet att åtgärda.
- Anmärkningar/reklamationer e-postas alltid till: info@flyttkillarna.se (ej telefon)
- Flyttar inom Sverige BOHAG 2010 >>
- Flyttar inom norden: ALLTRANS 2007 >>
- Europaflytt: Unece`s Allmänna villkor för internationell möbelflyttning 1962 >>
Att tänka på:
- Packa själv, försäkringen gäller ej på gods i ni packat i flyttlådor (om vi inte krockar såklart)
- Om ni har möbler/föremål som överstiger 1 basbelopp (2023 53,500:-) måste anges annars kan ersättningen aldrig bli högre
- Vi samarbeten med underleverantör i hela Sverige.
- Om skada uppstår ställs kravet direkt mot den ni gjort betalningen till.
- Skicka en kopia till vår E-post: info@flyttkillarna.se (ej telefon)
Eventuella tvistemål avgörs i Göteborgs tingsrätt
- Att jobba som flyttkille är fysiskt krävande men också stimulerande då man hjälper nya personer varje dag.
- Att flytta är något man inte gör ofta i livet och det kan vara mer ansträngande än man tror.
- Vi skall göra allt för att er flyttupplevelse skall bli så god som möjligt.
- Vi kommer med flexibilitet lösa alla eventuella problem som dyker upp under flyttdagen.