Allt ni behöver veta inför flytt
Bokning av flytt:
- Packa ner allt ni kan i flyttlådor, lådor skall kunna staplas (lämna ca 10 cm luft)
- Skriv gärna på kortsida på flyttlåda, kök, badrum, mm..
- Mjukare saker som täcken, kuddar läggs i sopsäckar
- Plocka undan sladdar, nycklar till skåp (lägg i typ fryspåse)
- Mattor rulla ihop och tejpa
- Tavlor plockas ner från vägg
- Växter tar vi med. Packa i öppen flyttlåda. Vi garantera dock ej växter på grund av kyla.
- Har ni förråd? gå ner och se över om något skall kastas. Se även till att saker finns i flyttlådor
- För övrigt förbereder ni så gott ni kan och använder sunt bondförnuft
Bokning av flytt & pack:
- Emballage ingår i pris
- Ni packar undan privata saker så som smycken, kontanter, värdepapper och annat som är privat
- Flyttkillarna sköter allt bärande samt skyddar samtliga möbler under transport.
- På nya adressen bär flyttkillarna in och ställer möbler på plats i nya bostaden (grovmöblerar).
- Har ni missat att fylla i tjänst som ni vill ha hjälp med på flyttdagen så löser vi såklart det.
- Packar ni lösöre själva i flyttlådor använd sunt bondförnuft.
- Skriv på lådans kortsida vad den innehåller.
- Packa inte lådan helt full då den skall gå att lyft och även ställa på varandra.
- Packas böcker fyll lådan till max 40% om det inte är en mindre boklåda som är avsedd för böcker.
- Mjuka saker typ täcken, kuddar packas i sopsäckar.
- Växter kräver öppen låda, vi kan dock ej garantera växternas välmående på grund av deras känslighet.
- Sladdar, fjärrkontroller och nycklar till skåp lägg gärna i påse.
- Tänk på att försäkringen inte täcker lösöre ni packat själva (regel som gäller alla flyttfirmor), försäkring gäller så klart om lastbil krockar.
- I offert ingår angivna tjänster samt volym.
- Överskjutande tjänster och volym räknas som tilläggstjänst
Här ser ni vad som ingår i flyttstädning
- Samtliga priser gällande magasinering avser kostnad per månad.
- Faktureras månadsvis påbörjad månad
- Er hemförsäkring gäller. Ta kontakt med ert försäkringsbolag.
- Lokala flyttningar bokas gärna 2-3 veckor innan flytt och längre flyttningar 4-6 veckor innan.
- Helst tidigare för god planering särskilt om längre samtransport.
- Behöver ni boka er flytt med kort varsel gör vi allt för att hitta en snabb lösning.
- Lokala flyttar påbörjas vanligen 08.00 eller 13.00 (om 13.00 kan förseningar förkomma, detta meddelas i god tid).
- Vid bokning skickas alltid bokningsbekräftelse med gällande villkor.
- Alltid angivet i bokningsbekräftelse, ändras ej på flyttdagen.
- Privatpersoner betalar med Swish/kort på flyttdagen när vi är på plats innan lossning. Kvitto via e-post.
- Företag faktureras 30 dagar. Sedvanlig kreditkontroll görs.
- Betalas flyttjänster av kommun/socialtjänsten behöver handläggare maila ett godkännande innan bokning.
- Uppstår anmärkning/skada på flyttdagen ändras ej betalningsvillkoren då skador hanteras av försäkringsbolag.
- Reklamationer hanteras alltid efter utförd flytt och mailas till info@flyttkillarna.se
Avbokning av flyttjänst:
Gäller enligt villkor i BOHAG 2010
Du kan avboka din flytt kostnadsfritt upp till 15 dagar före flyttdatumet.
Vid avbokning senare än 15 dagar, men innan uppdraget påbörjas, har vi rätt till ersättning för faktiska kostnader, dock högst 10 % av det avtalade priset.
Om uppdraget avbeställs efter att det påbörjats har vi rätt till full ersättning för utfört arbete samt max 20 % av den återstående delen av det avtalade priset.
- Rut-avdrag går på ert personnummer och dras direkt vid betalning.
- Vi begär ut rut-avdrag från skatteverket på ert personnummer. (ej ROT ).
- Godkänn ej rut-avdrag av skatteverket kommer ni debiteras mellanskillnaden.
- Det är upp till er att kontrollera att ni har rätt till rut-avdrag, detta kan ni kontrollera på Skatteverket 0771-567 567.
- Om Rut-avdrag >>
- Kostnad för tulldokument och hantering från/till Norge/Schweiz tillkommer. Vi samarbetar med KGH Custom Service www.kghcustoms.com
- Ni kan utan kostnad lösa tulldokument med tullen >>
- Om vi ej fått kompletta handlingar och får vänta i tullen tillkommer 1.000:- i tullhantering.
- Plocka alltid undan värdepapper, smycken guld/diamant samt pengar eller annat med högt värde.
- Säg till flyttpersonal om ni har föremål/möbel med högt värde/affektionsvärde så vi kan hantera detta extra varsamt.
- Meddela oss om ni har enstaka föremål med värde som överstiger ett basbelopp (basbelopp 2023 = 53,500 SEK)
- När vi lämnar pris med samtransport innebär det att ni samåker med annan transport, försening kan uppstå men meddelas i tid.
- Samtransport kräver flexibilitet med datum & tider.
- Viktigt att ni anger exakt vad som flyttas om pris skall stämma.
- Överskjutande volym debiteras som tilläggstjänst.
- Skadeanmälan skall ske senast 7 dagar efter utförd tjänst via e-post.
- Inkom med bild på skada, kvitto på föremål, styrkt dagsvärde eller om föremål går att laga.
- Skadehantering sköts av vårt försäkringsbolag Trygg Hansa.
- Betalning sker alltid enligt avtal, inga prisavdrag görs på flyttdagen.
- Brister i flyttstädning meddelas oss omgående så vi har möjlighet att åtgärda.
- Anmärkningar/reklamationer e-postas alltid till: info@flyttkillarna.se (ej telefon)
- Flyttar inom Sverige BOHAG 2010 >>
- Flyttar inom norden: ALLTRANS 2007 >>
- Europaflytt: Unece`s Allmänna villkor för internationell möbelflyttning 1962 >>
Att tänka på:
- Packa själv, försäkringen gäller ej på gods i ni packat i flyttlådor (om vi inte krockar såklart)
- Om ni har möbler/föremål som överstiger 1 basbelopp (2023 53,500:-) måste anges annars kan ersättningen aldrig bli högre
- Vi samarbeten med underleverantör i hela Sverige.
- Om skada uppstår ställs kravet direkt mot utföraren.
- Skicka kopia till E-post: info@flyttkillarna.se (ej telefon)
Eventuella tvistemål avgörs i Göteborgs tingsrätt
- Att jobba som flyttkille är fysiskt krävande men också stimulerande då man hjälper nya personer varje dag.
- Att flytta är något man inte gör ofta i livet och det kan vara mer ansträngande än man tror.
- Vi skall göra allt för att er flyttupplevelse skall bli så god som möjligt.
- Vi kommer med flexibilitet lösa alla eventuella problem som dyker upp under flyttdagen.